9 اردیبهشت 1391

گوشه ای از بیانات آسمانی حضرت زهرا( سلام الله علیه)

مولف: مدیر سیستم   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
2

سوم جمادی الثانی، سال روز شهادت یادگار پیامبر، همسر فداكار امیرمؤمنان علیه‏السلام و مادر مهربان یازده ستاره فروزان آسمان ولایت و امامت، كوثر قرآن كریم، حضرت زهرای مرضیه علیهاالسلام است. همو كه در دوران كوتاه حیات خود منشأ بركات فراوانی برای اسلام و مسلمانان شد. فاطمه علیهاالسلام عمر كوتاه خود را در دفاع از حریم پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله، ترویج و نشر افكار محمدی، دفاع از ولایت و تربیت فرزندان معصوم صرف كرد.

اشاره
 سوم جمادی الثانی، سال روز شهادت یادگار پیامبر، همسر فداكار امیرمؤمنان علیه‏السلام و مادر مهربان یازده ستاره فروزان آسمان ولایت و امامت، كوثر قرآن كریم، حضرت زهرای مرضیه علیهاالسلام است. همو كه در دوران كوتاه حیات خود منشأ بركات فراوانی برای اسلام و مسلمانان شد. فاطمه علیهاالسلام عمر كوتاه خود را در دفاع از حریم پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله، ترویج و نشر افكار محمدی، دفاع از ولایت و تربیت فرزندان معصوم صرف كرد.

زیارت
 زیارت حضرت زهرای مرضیه علیهاالسلام همانند سایر معصومان از فضیلت فراوانی برخوردار است. زیارت‏های گوناگونی نیز برای این بانوی مجلله اسلام وارد شده است. در قسمتی از زیارت حضرت، ایشان را مخاطب قرار داده و می‏گوییم: «سلام بر تو ای دختر رسول خدا! سلام بر تو ای بانوی زنان جهانیان! سلام بر تو ای همسر ولی خدا! من شهادت می‏دهم كه كسی كه تو را خوشحال كند، رسول اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را خوشحال كرده و هر كس بر تو ستم كنند، به رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ستم كرده است.

ای بانوی من! من به تو و پدرت و همسرت و امامان از فرزندانت اعتقاد داشته، به ولایت آن‏ها ایمان دارم. به فرمانبرداری از آنان ملتزم هستم. خدایا رحمت خود را بر فاطمه علیهاالسلام فرو فرست؛ رحمتی كه مقام او را در نزد تو بالا ببرد»1.

فریاد یك انقلاب
 حضرت زهرا علیهاالسلام پس از وفات پدربزرگوار خود نود و پنج روز زنده بود. او بیش‏تر این مدت را از دوری پدر و غربت و مظلومیت امیرمؤمنان علیه‏السلام در رنج بود.تا آن جا كه دوبار كاسه صبرش لبریز شد و به ایراد خطبه‏ای آتشین پرداخت. یكی از این خطبه‏ها، در مسجد پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و در برابر جمع فراوانی از مردم مدینه ایراد شد كه بهت و حیرت حاضران را برانگیخت2.

امروزه نیز دانشمندان و ادیبان به فصاحت و بلاغت و شیوایی گفتار حضرت اعتراف كرده، به عجز و ناتوانی انسان عادی از چنین سخنرانی اقرار می‏كنند. خطبه دوم حضرت زهرا علیهاالسلام در منزل خود حضرت و در جمع زنان انصار و مهاجر بود. این خطبه چنان تحولی را در حاضران ایجاد كرد كه در بازگشت، مقابل شوهرانشان ایستاده، آنان را برای عذرخواهی به منزل حضرت علی علیه‏السلام فرستادند3.

سخنرانی زهرا علیهاالسلام
 رویدادهایی كه پس از رحلت پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله به وقوع پیوست، سبب شد تا فاطمه زهرا علیهاالسلام مردم را جمع كرده، در مسجد پیغمبر به ایراد سخنرانی بپردازد. جمع زیادی از مردم مدینه، خلیفه وقت و مأموران حكومتی، نظاره‏گر در افشانی بانوی ارزشمند اسلام بودند.
این خطبه كم نظیر دارای بخش‏های متفاوتی است كه هر یك هدف روشنی را تعقیب می‏كند. حضرت زهرا علیهاالسلام در بخش نخست این خطبه، تحلیل فشرده‏ای درباره توحید و هدف آفرینش ارائه كرده و در بخش دیگری از سخنان خود، به مقام والای پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و مسئولیت‏های ایشان اشاره كرده است. در بخش سوم نیز،، به اهمیت قرآن و فلسفه و اسرار احكام اسلامی پرداخته و پس از معرفی خود، خدمات رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را گوشزد كرده است. حوادث پس از پیامبر نیز بخشی از این خطبه را در بر می‏گیرد.4

ایمان
انسان دارای ظاهر و باطنی است. ظاهر آدمی، همان بدن و باطنش، روح و روان اوست. همان گونه كه بدن دارای احكامی مانند طهارت و نجاست است و در صورت نجاست، با آب پاك می‏شود، روح و روان نیز، نجاست و طهارت دارد. نجاست روح، شرك به خداوند است كه جز با ایمان پاك نمی‏شود. شرك از گناهان آمرزش‏ناپذیر است5 و براساس كلام نورانی امیرمؤمنان، شرك گناهی است كه همه اعمال انسان را باطل می‏كند6.
تنها چیزی كه می‏تواند این نجاست و پلیدی روح را از بین برده، صفا و جلوه دوباره‏ای به قلب و روح آدمی دهد، ایمان به خداست. حضرت زهرا علیهاالسلام در این باره می‏فرماید: «خداوند ایمان را وسیله پاك كردن نجاست شرك، از روح شما قرار داد»7 تا در سایه آن همه مظاهر شرك از بین برود و قلب كه حرم الاهی است جایگاه صاحب خانه شود.

معراج مؤمن
 نخستین وظیفه انسان مسلمان در برابر پروردگار خویش، نماز است. نماز دستور بزرگ تربیتی اسلام و عامل مهمی برای جلوگیری از فحشا و رذایل اخلاقی و تجاوز به حقوق دیگران است8. نماز ستون خیمه دین است و آیه‏های فراوانی از قرآن كریم این امر مهم اختصاص یافته است كه حكایت از اهمیت این فریضه الهی دارد.
حضرت زهرا علیهاالسلام درباره علت وجوب نماز و اهتمام اسلام به این واجب فرموده است: «خداوند نماز را برای دوری از تكبر و خودبینی بر انسان‏ها واجب ساخت؛9 زیرا ریشه اغلب صفات زشت و ناهنجاری‏های جامعه، تكبر است. هنگامی كه انسان به نمازمی‏ایستد و پیشانی خود را بر زمین می‏زند، خویش را در مقابل خداوند ذلیل و كوچك شمرده، در برابر حضرت حق سر تسلیم فرود می‏آورد و خواسته او را بر خواهش‏های شیطانی خود مقدم می‏دارد.

زكات
زكات یكی از واجبات الهی و از منابع اقتصادی حكومت اسلامی است كه نقش فراوانی در گسترش عدالت اجتماعی و اقتصادی داشته، می‏تواند حكومت را برای برطرف سازی شكاف طبقاتی یاری دهد. زكات هزینه‏ای است كه افراد واجد شرایط باید برای برخی از كالاهای زندگی خود پرداخت كنند.
زهرا علیهاالسلام در مورد فلسفه وجوب زكات می‏فرماید: «خداوند زكات را برای پاكیزگی جان انسان‏ها از زشتی‏ها و بخل و برای رشد و زیاد شدن اموال شما قرار داد»10. خداوند در قرآن كریم به پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏فرماید: «از اموال واجد شرایط آنان، زكات بگیر تا آنان را از خودسری و بخل برهانی و اموالشان را پاك و خودشان را پاكیزه سازی»11. خداوند در جای دیگری می‏فرماید: «هر چه در دنیا بدهید، خداوند جای آن را در دنیا پر می‏كند»12.

روزه
 یكی از واجبات الاهی كه نقش به سزایی كه پاك سازی روح آدمی دارد، روزه است. این فریضه بزرگ در اسلام از جایگاهی والا برخوردار است. حضرت زهرا علیهاالسلام در فلسفه واجب سازی روزه می‏فرماید: «خداوند روزه را برای تثبیت و استحكام اخلاص در وجود انسان، واجب كرد»13. روزه بر خلاف دیگر عبادت‏ها، قابل ریا كردن نیست؛ زیرا این عمل از چشم مردم پوشیده مانده و از توقع تمجید و تعریف بر كنار است. به همین دلیل پیامبر مكرم اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله در بیان نورانی خود می‏فرماید: «خداوند عزوجل فرمود، روزه تنها به خاطر من است و من خودم پاداش آن را خواهم داد»14.

خداوند به مسلمانانی كه دارای قدرت و توانایی مالی و بدنی هستند، دستور می‏دهد هر سال در زمان مشخصی گرد خانه خدا اجتماع كرده، اعمال ویژه‏ای انجام دهند15 این فریضه بزرگ، دارای ابعاد گوناگون فردی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است كه سالیانه میلیون‏ها نفر از مسلمانان را از همه نقاط جهان، به محل نزول وحی می‏كشاند و با تشكیل اجتماع بزرگ مسلمانان از مصالح ایشان پاسداری كرده، با بیزاری از شرك و كفر نمرودها و ابوجهل‏های زمان، قدرت واقعی اسلام را به نمایش می‏گذارد و بنای محكم دین اسلام را مستحكم‏تر می‏سازد16.

حضرت زهرا علیهاالسلام درباره علت وجوب حج و اجتماع سالیانه مسلمانان می‏فرماید: «كنگره عظیم اسلامی حج، پایه‏های اسلام را محكم و قدرت و توان مسلمانان را در تمام زمینه‏ها افزایش داده، دشمنان را از طمع ورزیدن در دین خدا ناامید می‏كند»17.

عدالت
 نبود عدالت و شیوع ظلم و ستم باعث عصیان و سركشی شده، اختلاف‏های عمیق جامعه انسانی را در پی خواهد داشت. خداوند برای حفظ وحدت و رسیدن تمام مردم به حقوق خود رعایت عدالت را واجب و ترك آن را ظلم قلمداد كرده است. عدالت، واژه مقدسی است كه خداوند آن را قرین تقوا قرار داده و همگان را به رعایت آن توصیه كرده است18.

حضرت زهرا علیهاالسلام در فرازی از فرمایش‏های خود درباره علت وجوب عدالت می‏فرماید: «خداوند عدالت را بر همگان واجب كرد تا در سایه آن قلب‏های مردم به هم نزدیك و با یكدیگر مأنوس شود»19. عدالت اجتماعی كینه‏ها را از دل‏ها می‏شوید و نابسامانی‏های اجتماعی را سامان می‏بخشد و در پرتو آن تمام مردم به حقوق فردی و اجتماعی خود رسیده و جامعه اسلامی از تمام معایب مبرّا شده و همگان در صلح و آرامش به زندگی خود ادامه می‏دهند.

پیروی از اهل بیت علیهم‏‌السلام
 پیروی از اهل بیت علیهم‏السلام همانند پناه بردن به كشتی نجات در دریای توفانی تمدن جدید است. حضرت زهرا علیهاالسلام بانوی ارزشمند اسلام در قسمتی از خطبه فدكیه خود، علت وجوب اطاعت از اهل بیت پیامبر را برشمرده، می‏فرماید: «خداوند عزوجل اطاعت ما اهل بیت را برای تنظیم امور دنیوی و اخروی مردم واجب كرد تا مردم از طریق قبول رهبری پیشوایان معصوم به نظام اجتماعی سالمی دست یافته و در امنیت كامل به زندگی خود ادامه دهند»20.

رهبری مردم
 تفرقه، برنده‏ترین سلاحی است كه همواره جوامع اسلامی را تهدید می‏كند، و آن را تا مرز فروپاشی و نابودی می‏كشاند. قدرت‏های بزرگ و زورمندان فرصت طلب، همواره با استفاده از عنصر تفرقه، جوامع اسلامی را عرصه تاخت و تاز قرار داده، به غارت و چپاول منابع و ثروت‏های ملی آنان پرداخته‏اند. خداوند عز و جل، خطر تفرقه را به مسلمانان گوشزد ساخته، و آنان را به اتحاد ویكپارچگی در مقابل زورمداران دعوت می‏كند: «همگی به ریسمان محكم الهی چنگ بزنید و از تفرقه بپرهیزید21».

حضرت زهرا علیهاالسلام نیز راه درمان بیماری كشنده تفرقه را تمسك به امامت اهل‏بیت معرفی كرده، می‏فرماید: «خداوند امامت و رهبری اهل بیت پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را برای جلوگیری از هر گونه تك روی و اختلاف و رسیدن به وحدت اسلامی واجب كرد تا در سایه آن مسلمانان به سعادت دنیوی و اخروی برسند»22.

جهاد
 یكی از برنامه‏های حیات بخش اسلام در دفاع از حاكمیت و تمامیت ارضی كشورهای اسلامی و محافظت از جان و مال و ناموس مسلمین از دستبرد بیگانگان و طمع ورزان، فریضه جهاد و پیكار در راه خداست. این فریضه بزرگ الاهی، دری از درهای بهشت است كه خداوند آن را برای دوستان ویژه‏اش باز كرده است23. حضرت فاطمه علیهاالسلام در قسمتی از خطبه آتشین خود به فلسفه وجوب جهاد اشاره كرده، می‏فرماید: «خداوند جهاد را به خاطر عزت و سربلندی مسلمانان بر شما واجب كرد تا با عمل كردن به این فریضه الاهی، دین خدا عزیز و امت اسلامی با عزت و سربلندی زندگی كنند»24.

صبر
 صبر، آینه تمام نمای تسلیم و ایمان به مبداء و معاد و نویدبخش صبح صادق پس از شب تار است. صبر، سرآغاز پیروزی و شادمانی كسانی است كه طعم تلخ شكست را چشیده و با سلاح بردباری، به جنگ حوادث رفته‏اند و میوه شیرین درخت تنومند بردباری را تناول كرده‏اند. صبر، میراث ماندگار بهترین بندگان خدا در مقابل تندباد حوادث است، آنان كه همانند كوهی استوار ایستادگی كرده و در سدرة المنتهی جای گرفته‏اند. فاطمه زهرا علیهاالسلامدر بیان شیوای خود در فلسفه وجوب صبر می‏فرماید: «خداوند صبر و شكیبایی را وسیله‏ای برای جلب پاداش الهی قرار داد تا در مقابل آن از رحمت بیكران الهی بهره‏مند شوند»25.

امر به معروف و نهی از منكر
 فریضه امر به معروف و نهی از منكر، در اسلام جایگاه ویژه‏ای دارد. امر به معروف و نهی از منكر، همان نظارت مردم بر مردم است كه بهترین نوع مدیریت نظارتی به شمار می‏رود. این فریضه بزرگ الاهی در حقیقت به منزله یك پوشش اجتماعی برای محافظت از جماعت انسانی است؛ زیرا اگر امر به معروف و نهی از منكر نباشد، عوامل گوناگونی كه دشمن بقای وحدت اجتماعی هستند، بروز كرده، جامعه را متلاشی می‏كنند. در اثر ترك این دو فریضه مهم، ظلم و فساد فضای جامعه را گرفته، عقاید و دین آن‏ها به تاراج می‏رود و مردم نابود می‏شوند26. یادگار پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آلهدرباره فلسفه وجوب امر به معروف می‏فرماید: «خداوند امر به معروف را به خاطر مصالح و منفعت عمومی و زندگی سراسر صلح و آرامش واجب كرد»27.

احترام به پدر و مادر
 دین اسلام همانند سایر ادیان الهی توجه ویژه‏ای به پدر و مادر داشته، فرزندان را به احترام و خضوع در برابر آن‏ها موظف می‏كند. قرآن كریم، احترام و احسان به پدر و مادر را پس از عبادت خداوند قرار داده، می‏فرماید: «خداوند خواسته است كه جز او را نپرستید و به پدر و مادر خود نیكی كنید. اگر یكی از آنان یا هر دو به پیری رسیدند (و در اثر پیری كم طاقت و تندخو شدند) به آنان «اُف» نگو و بر سر آنان فریاد نزن و با آنان به خوبی و مهربانی سخن بگو»28. حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام نیز در خطبه فدكیه خود، با اشاره به لزوم احترام به پدر و مادر، می‏فرماید: «خداوند نیكی كردن به پدر و مادر را موجب پیش‏گیری از خشم خود قرار داد تا با رعایت این مهم اسلامی و دینی، از خشم و تازیانه عذاب الاهی در امان باشیم».29

صله رحم
 صله رحم از احكام نورانی الاهی است كه به تصریح روایات و فتاوای فقهای اسلام واجب بوده، قطع آن، حرام و از گناهان كبیره است. منظور از رحم، هر كسی است كه با انسان از سوی پدر و مادر نسبت خویشاوندی دارد.30 صله رحم افزون بر پاداش اخروی، دارای آثار و بركات دنیوی است.

بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا علیهاالسلام نیز به یكی از این آثار در خطبه فدكیه خود اشاره كرده، می‏فرماید: «خداوند صله رحم را وسیله‏ای برای افزایش جمعیت و قدرت انسان قرار داده است».31 خداوند مسلمانان را از قطع رحم بر حذر داشته32 و مولای متقیان امیرمؤمنان علیه‏السلام صله رحم را از روش‏های نیك مردان شمرده، 33درباره آثار و بركات آن فرموده است: «پیوند با خویشاوندان اموال انسان را زیاد كرده، مرگ را از آدمی بر می‏گرداند و باعث طولانی شدن عمر انسان می‏شود».34

مبارزه با كم فروشی
 قرآن كریم، كم فروشی را تلاشی برای فساد كردن در زمین عنوان كرده، از قول حضرت شعیب فرموده است: [او به قوم خود گفت] ای قوم! پیمانه و وزن را با عدالت، تمام بدهید و بر اجناس مردم عیب نگذارید و از حق آنان نكاهید و در زمین به فساد كردن نكوشید»35. با خیانت كردن در معامله‏ها، اطمینان و اعتماد عمومی كه بزرگ‏ترین پشتوانه اقتصادی ملت‏هاست از بین رفته، ضایعات جبران ناپذیری بر جامعه تحمیل می‏شود.

قرآن كریم به كم فروشان وعده عذاب داده، می‏فرماید: «كم فروشان كسانی هستند كه وقتی برای خود پیمانه می‏كنند، حقشان را به طور كامل می‏گیرند، ولی وقتی برای دیگران وزن می‏كنند، كم می‏گذارند»36. حضرت زهرا علیهاالسلام می‏فرماید: «خداوند برای مبارزه با كمبودها و تحصیل حقوق مردم، كم فروشی را حرام كرد تا هیچ گونه حقی از مردم ضایع نشود»37.

نهی از شراب
 خداوند در آیاتی از قرآن كریم مردم را از استعمال مشروب‏های الكلی نهی كرده38، نوشیدن آن‏ها را از گناهان كبیره می‏شمارد39. در بعضی از سخنان اهل بیت علیهم‏السلام نیز شراب كلید تمام بدی‏ها و زشتی‏ها معرفی شده است40. حضرت زهرا علیهاالسلام در بخشی از خطبه فدكیه خود به فلسفه تحریم استفاده از مشروبات الكلی اشاره كرده، می‏فرماید: «خداوند شراب را حرام كرد تا شما را از پلیدی‏ها و آلودگی‏ها پاكسازی كند»؛41 زیرا استفاده از مشروبات الكلی، عقل و درایت انسان رااز بین می‏برد و سبب می‏شود تا جنبه حیوانی انسان بر او غلبه كرده، دست به كارهای خطرناك بزند و موجبات فساد، قتل و هتك حرمت را در جامعه به وجود آورد42.

پرهیز از تهمت
 دین اسلام، برای آبرو و حیثیت افراد جامعه اهمیت زیادی قائل شده است؛ زیرا حیثیت افراد جامعه همانند آب بسته و جامدی است43 كه در صورت ذوب شدن دیگر باز نمی‏گردد. قرآن كریم نیز انسان‏ها را از این كردار ناپسند نهی كرده، می‏فرماید: «كسانی كه زنان پاكدامن و بی‏خبر از آلودگی و مؤمن را متهم می‏سازند، در دنیا و آخرت از رحمت الهی به دورند و عذاب بزرگی در انتظار آن‏هاست»44.

افزون بر خشم و غضب الاهی و وعده عذاب دردناك، عذاب دنیوی نیز شامل حال این افراد شده، در محاكم قضایی به هشتاد ضربه شلاق محكوم می‏شوند.45 حضرت زهرا علیهاالسلام یادگار پیامبر اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله با اشاره به زشتی نسبت ناروا به مؤمن و بر هم زدن عفت عمومی جامعه و نیز خدشه دار ساختن اعتبار اجتماعی مردم، به تشریح علت حرمت این كار پرداخته، و می‏فرماید: «خداوند، پرهیز از تهمت و نسبت‏های ناروا را، حجاب و مانعی در برابر غضب خود قرار داد تا با دوری كردن از این اعمال زشت، از غضب و خشم خداوند در امان باشند».46

دزدی
طمع در اموال مردم سبب می‏شود انسان برای به دست آوردن آن، دست به كارهای خلاف شرع از جمله سرقت بزند. اگرچه این ناهنجای رفتاری، ممكن است علت‏های گوناگونی داشته باشد، ولی یكی از مهم‏ترین عوامل آن، ناپایبندی به ایمان و به رسمیت نشناختن حقوق مردم است كه به این شكل بروز می‏كند. سرقت، افزون بر مجازات اخروی دارای مجازت دنیوی بوده، موجب قطع دست می‏شود؛ زیرا دست آدمی، تا هنگامی كه عفیف و امین باقی بماند، ارزشمند است، ولی ذلت خیانت آن را بی‏ارزش می‏كند.47 حضرت زهرا علیهاالسلام علت تحریم دزدی را بیان كرده، می‏فرماید: «خداوند به سبب عفت نفس و نگهداری از طمع به مال مردم، ترك سرقت را واجب و سرقت را حرام كرد».48

پارسایی
حضرت زهرا علیهاالسلام در بخش پایانی فلسفه احكام خطبه فدكیه خود، مسلمانان را به تقوای الاهی دعوت كرده، می‏فرماید: «حال كه امر وجود احكام الاهی را در موضوع‏های گوناگون مانند نماز، روزه، حج، حكومت و زمامداری اهل بیت پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله شنیدید، پس حق تقوا را به جا آورده، همه اوامر او را انجام دهید و از همه نواهی او خودداری كنید. مراقب باشید! اگر روزی اجل الاهی به سراغتان آمد و شما به مرگ و سفر به سرای آخرت محكوم شدید، مسلمان بمیرید»49.

غم نامه
ای فاطمه! ای یادگار رسول خدا! ای هستی مرتضی! ای قلب تپنده ولی خدا! دیگر مدینه آوای تو را نمی‏شنود. دیگر كسی از صدای گریه‏های شبانه‏روزی تو به علی شكایت نمی‏كند و امروز اهل مدینه به خواب راحت فرو می‏روند. قبرت از دیدگان آن‏ها مخفی شد تا نگاهشان به قبر تو نیفتد و لحظات عیش و نوش و بزم خوشگذرانی آن‏ها به هم نخورد. امروز بغض سه ماهه علی تركید و برای اولین بار در كنار بستر بیماری‏ات قطرات اشكش را مقابل دیدگان تو جاری ساخت. نمی‏دانم چرا خود گریه می‏كرد، ولی فرزندانت را به آرامش دعوت می‏كرد. امروز برای لحظاتی قلب علی از تپش ایستاد، ولی اول مظلوم عالم باید بماند و رنج غربت زهرا و مظلومیت خود را تحمل كند. امروز دستان كوچك بچه‏های زهرا پیكر او را در بغل گرفتند و برای همیشه از مادر مهربان خود وداع كردند.

  پی نوشت:

 1 . شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، نبوغ، قم، 1380، ص 556

 2. علی بن عیسی اربلی، كشف الغمة فی معرفة الائمه، مترجم: علی بن حسین زورانی، كتابفروشی اسلامیه، ج2، ص 41.

 3- ابومنصور طبرسی، الاحتجاج، نشر المرتضی، مشهد، 1403ق، ج1، ص 109.

 4. ناصر مكارم شیرازی، زهرا برترین بانوی جهان، انتشارات سرور، قم، 1383، ص 149.

 5. نساء: 116.

 6. فیض‏الاسلام، نهج البلاغه، فیض‏الاسلام، تهران، 1370، ص 474.

 7. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ كشف الغمه، ج2، ص 43.

 8. عنكبوت: 45.

 9. محمدباقر ملبوبی، حقیقت جاویدان، كتابخانه صدر، تهران، 1391 ق، ص 386، با تصرف.

10. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ كشف الغمه، ج2، ص 43.

 11. توبه: 104.

 12. سبأ: 39.

 13. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ كشف الغمه، ج2، ص 43.

 14. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، بیروت، وفاء، 1403ق، ج 96، ص 255؛ میزان الحكمه، ج5، ص 465.

 15. همان: 97.

 16. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعه، موسسه آل البیت لاحیاء التراث، ج11، ص 14، با دخل و تصرف.

17. الاحتجاج، ج2، ص 99؛ كشف الغمه، ج2،ص 43.

 18. سید عزالدین حسینی، شرح خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1375، ج2، ص 449.

 19. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ كشف الغمه، ج 2، ص 43.

 20. الاحتجاج، ص 91؛ كشف الغمه، ص 43.

 21. آل عمران: 103.

 22. الاحتجاج، ج1، ص 99.

 23. نهج البلاغه، ص 94.

 24. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ كشف الغمه، ج 2، ص 43.

 25- الاحتجاج، ص 99؛ كشف الغمه، ص 43.

 26. قرآن در آیه 116 سوره هود دلیل نابودی بعضی از امت‏های پیشین را ترك امر به معروف و نهی از منكر معرفی كرده است.

27. الاحتجاج، ج1، ص 99.

 28 اسراء :23.

 29. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ كشف الغمه، ج2، ص 43.

 30. سید عبدالحسین دستغیب، بندگی، راز آفرینش، كتاب خانه مسجد جامع عتیق، شیراز، ج2، ص 497.

 31. الاحتجاج، ج 1، ص 99؛ كشف الغمه، ص 44.

 32. نساء: 1.

 33. عبدالواحد الآمدی، تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، مكتب الاعلام الاسلامی، ص 406، حدیث 9297.

 34. همان، ص 406، حدیث 9308.

 35. هود: 85.

 36. مطففین: 1 ـ 3.

 37. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ كشف الغمه، ج2، ص 44.

 38. مائده: 90.

 39 .بقره: 219.

 40. میزان الحكمه، ج 3، ص 161.

 41. الاحتجاج، ج1، ص 99.

 42. با الهام از حدیث امام صادق علیه‏السلام در میزان الحكمه، ج3، ص 163، ح 5143.

 43. نهج البلاغه، قصار 338، ص 1248.

 44. نور: 23.

 45. امام خمینی، تحریر الوسیله، انتشارات اسلامی، قم، ج4، ص 208.

 46. الاحتجاج، ج1، ص 99.

 47. برگرفته از پاسخ سید مرتضی به ابوالعلاء مُعرّی، به نقل از كتاب فاطمه زهرا علیهاالسلام از ولادت تا شهادت، ص 384.

 48. الاحتجاج، ج1، ص 99؛ كشف الغمه، ج 2، ص 44.

 49. همان.

تعداد مشاهده (479)       نظرات (3)

نظرات کاربران درباره مقاله "گوشه ای از بیانات آسمانی حضرت زهرا( سلام الله علیه)"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید