5 بهمن 1390

100 سخن گرانبها از ثامن الائمّه (علیهم السلام)

مولف: مدیر سیستم   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
4

1. مؤمن‌ ، مؤمن‌ واقعی‌ نیست‌ ، مگر آن‌ كه‌ سه‌ خصلت‌ در او باشد : سنتی‌ از پروردگارش‌ و سنتی‌ از پیامبرش‌ و سنتی‌ از امامش‌ . اما سنت‌ پروردگارش‌ ، پوشاندن‌ راز خود است‌ ، اما سنت‌ پیغمبرش‌ ، مدارا و نرم‌ رفتاری‌ با مردم‌ است‌ ، اما سنت‌ امامش‌ صبر كردن‌ در زمان‌ تنگدستی‌ و پریشان‌ حالی‌ است‌

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 339)


2.  پنهان‌ كننده‌ كار نیك‌ ( پاداشش‌ ) برابر هفتاد حسنه‌ است‌ و آشكار كننده‌كار بد سرافكنده‌ است‌ ، و پنهان‌ كننده‌ كار بد آمرزیده‌ است‌

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 4 ، ص‌ 160)


3.  از اخلاق‌ پیامبران‌ ، نظافت‌ و پاكیزگی‌ است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)


4.  امین‌ به‌ تو خیانت‌ نكرده‌ ( و نمی‌كند ) و لیكن‌ ( تو ) خائن‌ را امین‌ تصورنمودی‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)


5.  برادر بزرگتر به‌ منزله‌ پدر است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)


6.  دوست‌ هركس‌ عقل‌ او ، و دشمنش‌ جهل‌ اوست‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467)


7.  دوستی‌ با مردم‌ ، نیمی‌ از عقل‌ است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467)


8.  به‌ درستی‌ كه‌ خداوند ، سر و صدا و تلف‌ كردن‌ مال‌ و پر خواهشی‌ را دوست‌ندارد

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467)


9.  عقل‌ شخص‌ مسلمان‌ تمام‌ نیست‌ ، مگر این‌ كه‌ ده‌ خصلت‌ را دارا باشد : از اوامید خیر باشد ، از بدی‌ او در امان‌ باشند ، خیر اندك‌ دیگری‌ را بسیار شمارد ، خیر بسیار خود را اندك‌ شمارد ، هرچه‌ حاجت‌ از او خواهند دلتنگ‌ نشود ، در عمر خود از دانش‌طلبی‌ خسته‌ نشود ، فقر در راه‌ خدایش‌ از توانگری‌ محبوبتر باشد ، خواری‌ در راه‌ خدایش‌ از عزت‌ با دشمنش‌ محبوبتر باشد ، گمنامی‌ را از پرنامی‌ خواهانتر باشد . سپس‌ فرمود : دهمی‌ چیست‌ و چیست‌ دهمی‌ ! به‌ او گفته‌ شد : چیست‌ ؟ فرمود : احدی‌ را ننگرد جز این‌ كه‌ بگوید او از من‌ بهتر و پرهیزگارتر است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467)


10.  از امام‌ رضا ( ع‌ ) سؤال‌ شد : سفله‌ كیست‌ ؟ فرمود : آن‌ كه‌ چیزی‌ دارد كه‌از ( یاد ) خدا بازش‌ دارد

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)


11.  ایمان‌ یك‌ درجه‌ بالاتر از اسلام‌ است‌ ، و تقوا یك‌ درجه‌ بالاتر از ایمان‌است‌ ، و به‌ فرزند آدم‌ چیزی‌ بالاتر از یقین‌ داده‌ نشده‌ است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)


12.  اطعام‌ و میهمانی‌ كردن‌ برای‌ ازدواج‌ از سنت‌ است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)


13.  پیوند خویشاوندی‌ را برقرار كنید گرچه‌ با جرعه‌ آبی‌ باشد ، و بهترین‌ پیوندخویشاوندی‌ ، خودداری‌ از آزار خویشاوندان‌ است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)


14.  حضرت‌ رضا ( ع‌ ) همیشه‌ به‌ اصحاب‌ خود می‌فرمود : بر شما باد به‌ اسلحه‌پیامبران‌ ، گفته‌ شد : اسلحه‌ پیامبران‌ چیست‌ ؟ فرمود : دعا

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 4 ، ص‌ 214)


15.  از نشانه‌های‌ دین‌ فهمی‌ ، حلم‌ و علم‌ است‌ ، و خاموشی‌ دری‌ از درهای‌ حكمت‌است‌ . خاموشی‌ و سكوت‌ ، دوستی‌ آور و راهنمای‌ هر كار خیری‌ است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)


16.  زمانی‌ بر مردم‌ خواهد آمد كه‌ در آن‌ عافیت‌ ده‌ جزء است‌ ، كه‌ نه‌ جزء آن‌ دركناره‌گیری‌ از مردم‌ ، و یك‌ جزء آن‌ در خاموشی‌ است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 470)


17.  از امام‌ رضا ( ع‌ ) از حقیقت‌ توكل‌ سؤال‌ شد . فرمود : این‌ كه‌ جز خدا ازكسی‌ نترسی‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)


18.  به‌ راستی‌ كه‌ بدترین‌ مردم‌ كسی‌ است‌ كه‌ یاری‌اش‌ را ( از مردم‌ ) باز دارد وتنها بخورد و زیر دستش‌ را بزند

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 472)


19.  بخیل‌ را آسایشی‌ نیست‌ ، و حسود را خوشی‌ و لذتی‌ نیست‌ ، و زمامدار را وفایی‌ نیست‌ ، و دروغگو را مروت‌ و مردانگی‌ نیست‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 473)


20.  كسی‌ دست‌ كسی‌ را نمی‌بوسد ، زیرا بوسیدن‌ دست‌ او مانند نماز خواندن‌ برای‌اوست‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 473)


21.  به‌ خداوند خوشبین‌ باش‌ ، زیرا هركه‌ به‌ خدا خوشبین‌ باشد ، خدا با گمان‌خوش‌ او همراه‌ است‌ ، و هركه‌ به‌ رزق‌ و روزی‌ اندك‌ خشنود باشد ، خداوند به‌ كردار اندك‌ او خشنود باشد ، و هركه‌ به‌ اندك‌ از روزی‌ حلال‌ خشنود باشد ، بارش‌ سبك‌ و خانواده‌اش‌ در نعمت‌ باشد و خداوند او را به‌ درد دنیا و دوایش‌ بینا سازد و او را از دنیا به‌ سلامت‌ به‌ دار السلام‌ بهشت‌ رساند

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 472)


22.  ایمان‌ چهار ركن‌ است‌ : توكل‌ بر خدا ، رضا به‌ قضای‌ خدا ، تسلیم‌ به‌ امرخدا ، واگذاشتن‌ كار به‌ خدا

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)


23.  از امام‌ رضا درباره‌ بهترین‌ بندگان‌ سؤال‌ شد . فرمود : آنان‌ هرگاه‌ نیكی‌كنند خوشحال‌ شوند ، و هرگاه‌ بدی‌ كنند آمرزش‌ خواهند ، و هرگاه‌ عطا شوند شكر گزارند ، و هرگاه‌ بلا بینند صبر كنند ، و هرگاه‌ خشم‌ كنند . درگذرند

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 469)


24.  كسی‌ كه‌ فقیر مسلمانی‌ را ملاقات‌ نماید و بر خلاف‌ سلام‌ كردنش‌ بر اغنیا براو سلام‌ كند ، در روز قیامت‌ در حالی‌ خدا را ملاقات‌ نماید كه‌ بر او خشمگین‌ باشد

(عیون‌ اخبار الرضا ، ج‌ 2 ، ص‌ 52)


25.  از حضرت‌ امام‌ رضا ( ع‌ ) درباره‌ خوشی‌ دنیا سؤال‌ شد . فرمود : وسعت‌ منزل‌و زیادی‌ دوستان‌  

(بحار الانوار ، ج‌ 76 ، ص‌ 152)


26.  زمانی‌ كه‌ حاكمان‌ دروغ‌ بگویند ، باران‌ نبارد و چون‌ زمامدار ستم‌ ورزد ،دولت‌ ، خوار گردد ، و اگر زكات‌ اموال‌ داده‌ نشود چهار پاپان‌ از بین‌ روند

(بحار الانوار ، ج‌ 73 ، ص‌ 373)


27.  هر كس‌ اندوه‌ و مشكلی‌ را از مؤمنی‌ برطرف‌ نماید ، خداوند در روز قیامت‌اندوه‌ را از قلبش‌ برطرف‌ سازد

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 268)


28.  بعد از انجام‌ واجبات‌ ، كاری‌ بهتر از ایجاد خوشحالی‌ برای‌ مؤمن‌ ، نزدخداوند بزرگ‌ نیست‌

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 347)


29.  بر شما باد به‌ میانه‌روی‌ در فقر و ثروت‌ ، و نیكی‌ كردن‌ چه‌ كم‌ و چه‌ زیاد ،زیرا خداوند متعال‌ در روز قیامت‌ یك‌ نصفه‌ خرما را چنان‌ بزرگ‌ نماید كه‌ مانند كوه‌ احد باشد

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 346)


30.  به‌ دیدن‌ یكدیگر روید تا یكدیگر را دوست‌ داشته‌ باشید و دست‌ یكدیگر رابفشارید و به‌ هم‌ خشم‌ نگیرید

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 347)


31.  بر شما باد راز پوشی‌ در كارهاتان‌ در امور دین‌ و دنیا . روایت‌ شده‌ كه‌" افشاگری‌ كفر است‌ " و روایت‌ شده‌ " كسی‌ كه‌ افشای‌ اسرار می‌كند با قاتل‌ شریك‌ است‌ " و روایت‌ شده‌ كه‌ " هرچه‌ از دشمن‌ پنهان‌ می‌داری‌ ، دوست‌ تو هم‌ بر آن‌ آگاهی‌ نیابد "

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 347)


32.  آدمی‌ نمی‌تواند از گردابهای‌ گرفتاری‌ با پیمان‌شكنی‌ رهایی‌ یابد ، و ازچنگال‌ عقوبت‌ رهایی‌ ندارد كسی‌ كه‌ با حیله‌ به‌ ستمگری‌ می‌پردازد

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 349)


33.  با سلطان‌ و زمامدار با ترس‌ و احتیاط همراهی‌ كن‌ ، و با دوست‌ با تواضع‌ ،و با دشمن‌ با احتیاط ، و با مردم‌ با روی‌ خوش‌

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 356)


34.  هر كس‌ به‌ رزق‌ و روزی‌ كم‌ از خدا راضی‌ باشد ، خداوند از عمل‌ كم‌ او راضی‌باشد

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 356)


35.  عقل‌ ، عطیه‌ و بخششی‌ است‌ از جانب‌ خدا ، و ادب‌ داشتن‌ ، تحمل‌ یك‌ مشقت‌است‌ ، و هر كس‌ با زحمت‌ ادب‌ را نگهدارد ، قادر بر آن‌ می‌شود ، اما هر كه‌ به‌ زحمت‌ بخواهد عقل‌ را به‌ دست‌ آورد جز بر جهل‌ او افزوده‌ نمی‌شود

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 342)


36.  به‌ راستی‌ كسی‌ كه‌ در پی‌ افزایش‌ رزق‌ و روزی‌ است‌ تا با آن‌ خانواده‌ خود را اداره‌ كند ، پاداشش‌ از مجاهد در راه‌ خدا بیشتر است‌

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 339)


37.  پنج‌ چیز است‌ كه‌ در هر كس‌ نباشد امید چیزی‌ از دنیا و آخرت‌ به‌ او نداشته‌ باش‌ : كسی‌ كه‌ در نهادش‌ اعتماد نبینی‌ ، و كسی‌ كه‌ در سرشتش‌ كرم‌ نیابی‌ ، و كسی‌ كه‌ در خلق‌ و خوی‌اش‌ استواری‌ نبینی‌ ، و كسی‌ كه‌ در نفسش‌ نجابت‌ نیابی‌ ، و) كسی‌ كه‌ از خدایش‌ ترسناك‌ نباشد

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 470)


38.  هرگز دو گروه‌ با هم‌ روبه‌رو نمی‌شوند ، مگر این‌كه‌ نصرت‌ و پیروزی‌ با گروهی‌است‌ كه‌ عفو و بخشش‌ بیشتری‌ داشته‌ باشد

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 470)


39.  مبادا اعمال‌ نیك‌ و تلاش‌ در عبادت‌ را به‌ اتكای‌ دوستی‌ آل‌ محمد ( ع‌ ) رهاكنید ، و مبادا دوستی‌ آل‌ محمد ( ع‌ ) و تسلیم‌ برای‌ آنان‌ را به‌ اتكای‌ عبادت‌ از دست‌ بدهید ، زیرا هیچ‌ كدام‌ از این‌دو به‌ تنهایی‌ پذیرفته‌ نمی‌شود

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 347)


40.  عبادت‌ پر روزه‌ داشتن‌ و نماز خواندن‌ نیست‌ ، و همانا عبادت‌ پر اندیشه‌كردن‌ در امر خداست‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)


41.  كسی‌ كه‌ نعمت‌ دارد باید كه‌ بر عیالش‌ در هزینه‌ وسعت‌ بخشد

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)


42.  هرچه‌ زیادی‌ است‌ نیاز به‌ سخن‌ زیادی‌ هم‌ دارد

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 466)


43.  كمك‌ تو به‌ ناتوان‌ بهتر از صدقه‌ دادن‌ است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 470)


44.  به‌ آن‌ حضرت‌ گفته‌ شد : چگونه‌ صبح‌ كردی‌ ؟ فرمود : با عمر كاسته‌ ، و كردارثبت‌ شده‌ ، و مرگ‌ بر گردن‌ ما و دوزخ‌ دنبال‌ ما است‌ ، و ندانیم‌ با ما چه‌ شود

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 470)


45.  سخاوتمند از طعام‌ مردم‌ بخورد تا از طعامش‌ بخورند ، و بخیل‌ از طعام‌ مردم‌نخورد تا از طعامش‌ نخورند

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 470)


46.  ما خاندانی‌ باشیم‌ كه‌ وعده‌ خود را وام‌ دانیم‌ چنانچه‌ رسول‌ خدا ( ص‌ )كرد

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 470)


47.  هیچ‌ بنده‌ به‌ حقیقت‌ كمال‌ ایمان‌ نرسد تا سه‌ خصلتش‌ باشد : بینایی‌ در دین‌ ، و اندازه‌داری‌ در معیشت‌ ، و صبر بر بلاها

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 471)


48.  به‌ ابی‌ هاشم‌ داود بن‌ قاسم‌ جعفری‌ فرمود : ای‌ داود ما را بر شما به‌ خاطر رسول‌ خدا ( ص‌ ) حقی‌ است‌ ، و شما را هم‌ بر ما حقی‌ است‌ ، هر كه‌ حق‌ ما را شناخت‌ رعایت‌ او باید ، و هر كه‌ حق‌ ما را نشناخت‌ حقی‌ ندارد

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 471)


49.  با نعمتها خوش‌ همسایه‌ باشید ، كه‌ گریز پایند ، و از مردمی‌ دور نشوند كه‌ باز آیند

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 472)


50.  ابن‌ سكیت‌ به‌ آن‌ حضرت‌ گفت‌ : امروزه‌ حجت‌ بر مردم‌ چیست‌ ؟ در پاسخ‌فرمود : همان‌ عقل‌ است‌ كه‌ به‌ وسیله‌ آن‌ شناخته‌ می‌شود آن‌ كه‌ راستگو است‌ از طرف‌ خدا و از او باور می‌كند ، و آن‌ كه‌ دروغگو است‌ و او را دروغ‌ می‌شمارد ، ابن‌ سكیت‌ گفت‌ : به‌ خدا این‌ است‌ پاسخ‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 473)


51.  هركس‌ آفریدگار را به‌ آفریده‌هایش‌ تشبیه‌ كند ، مشرك‌ است‌ و هركس‌ به‌خداوند چیزی‌ نسبت‌ دهد كه‌ خدا خود از آن‌ نهی‌ كرده‌ است‌ كافر است‌

(وسائل‌ الشیعة‌ ، ج‌ 18 ، ص‌ 557)


52.  ایمان‌ انجام‌ واجبات‌ و دوری‌ از محرمات‌ است‌ ، ایمان‌ عقیده‌ به‌ دل‌ واقرار به‌ زبان‌ و كردار با اعضاء تن‌ است‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 444)


53.  ریان‌ از امام‌ رضا علیه‌ السلام‌ پرسید : نظرتان‌ راجع‌ به‌ قرآن‌ چیست‌ ؟ امام‌فرمود : قرآن‌ سخن‌ خداست‌ ، فقط از قرآن‌ هدایت‌ بجویید و سراغ‌ چیز دیگر نروید كه‌ گمراه‌ می‌شوید

(بحار الانوار ، ج‌ 92 ، ص‌ 117)


54.  امام‌ رضا ( ع‌ ) در ضمن‌ تجلیل‌ از قرآن‌ و اعجاز آن‌ فرمودند : قرآن‌ ریسمان‌محكم‌ و بهترین‌ راه‌ به‌ بهشت‌ است‌ ، قرآن‌ انسان‌ را از دوزخ‌ نجات‌ می‌دهد ، قرآن‌ به‌ مرور زمان‌ كهنه‌ نمی‌شود ، سخنی‌ همیشه‌ تازه‌ است‌ زیرا برای‌ زمان‌ خاصی‌ تنظیم‌ نشده‌ است‌ ، قرآن‌ راهنمای‌ همه‌ انسانها و حجت‌ بر آنهاست‌ ، هیچ‌ اشكال‌ و ایرادی‌ به‌ قرآن‌ راه‌ پیدا نمی‌كند ، قرآن‌ از جانب‌ خداوند حكیم‌ فرود آمده‌ است‌

(بحار الانوار ، ج‌ 92 ، ص‌ 14)


55.  سلیمان‌ جعفری‌ از امام‌ رضا ( ع‌ ) پرسید : نظرتان‌ درباره‌ كار كردن‌ برای‌دولت‌ چیست‌ ؟ امام‌ فرمود : ای‌ سلیمان‌ هرگونه‌ همكاری‌ با حكومت‌ ( ظ‌الم‌ و غاصب‌ )به‌ منزله‌ كفر به‌ خداست‌ . نگاه‌ كردن‌ به‌ چنین‌ دولتمردانی‌ گناه‌ كبیره‌ است‌ و آدمی‌ را مستحق‌ دوزخ‌ می‌نماید

(بحار الانوار ، ج‌ 75 ، ص‌ 374)


56.  عبدالسلام‌ هروی‌ می‌گوید : از امام‌ رضا ( ع‌ ) شنیدم‌ می‌فرمود : خدا رحمت‌كند كسی‌ را كه‌ آرمان‌ ما را زنده‌ كند . گفتم‌ : چگونه‌ این‌ كار را بكند ؟ فرمود : آموزشهای‌ ما را یاد بگیرد و به‌ مردم‌ بیاموزد

(وسائل‌ الشیعة‌ ، ج‌ 18 ، ص‌ 102)

57.  هركس‌ از خود حساب‌ بكشد سود می‌برد و هركس‌ از خود غافل‌ شود زیان‌می‌بیند ، و هركس‌ ( از آینده‌اش‌ ) بیم‌ داشته‌ باشد به‌ ایمنی‌ دست‌ می‌یابد ، و هركس‌ از حوادث‌ دنیا عبرت‌ بگیرد بینش‌ پیدا می‌كند ، و هركس‌ بینش‌ پیدا كند مسائل‌ را می‌فهمد و هركس‌ مسائل‌ را بفهمد عالم‌ است‌

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 352)


58.  عجب‌ درجاتی‌ دارد : یكی‌ این‌ كه‌ كردار بد بنده‌ در نظرش‌ خوش‌ جلوه‌ كند وآن‌ را خوب‌ بداند و پندارد كار خوبی‌ كرده‌ . یكی‌ این‌ كه‌ بنده‌ای‌ به‌ خدا ایمان‌ آورد و منت‌ بر خدا نهد با این‌ كه‌ خدا را به‌ او منت‌ است‌ در این‌ باره‌

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 468)


59.  اگر بهشت‌ و جهنمی‌ هم‌ در كار نبود باز لازم‌ بود به‌ خاطر لطف‌ و احسان‌خداوند مردم‌ مظ‌یع‌ او باشند و نافرمانی‌ نكنند

(بحار الانوار ، ج‌ 71 ، ص‌ 174)


60.  خداوند سه‌ چیز را به‌ سه‌ چیز دیگر مربوط كرده‌ است‌ و به‌ طور جداگانه‌نمی‌پذیرد . نماز را با زكات‌ ذكر كرده‌ است‌ ، هركس‌ نماز بخواند و زكات‌ ندهد نمازش‌ پذیرفته‌ نیست‌ . نیز شكر خود و شكر از والدین‌ را با هم‌ ذكر كرده‌ است‌ .
از این‌ رو هركس‌ از والدین‌ خود قدردانی‌ نكند از خدا قدردانی‌ نكرده‌ است‌ . نیز در قرآن‌ سفارش‌ به‌ تقوا و سفارش‌ به‌ ارحام‌ در كنار هم‌ آمده‌ است‌ . بنابراین‌ اگر كسی‌ به‌ خویشاوندانش‌ رسیدگی‌ و احسان‌ ننماید ، با تقوا محسوب‌ نمی‌شود

(عیون‌ اخبار الرضا ، ج‌ 1 ، ص‌ 258)


61.  از حرص‌ و حسادت‌ بپرهیز كه‌ این‌ دو ، امتهای‌ گذشته‌ را نابود كرد ، وبخیل‌ نباش‌ كه‌ هیچ‌ مؤمن‌ و آزاده‌ای‌ به‌ آفت‌ بخل‌ مبتلا نمی‌شود . بخل‌ مغایر با ایمان‌ است‌

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 346)


62.  احسان‌ و اطعام‌ به‌ مردم‌ ، و دادرسی‌ از ستمدیده‌ ، و رسیدگی‌ به‌ حاجتمندان‌از بالاترین‌ صفات‌ پسندیده‌ است‌

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 357)


63.  با مشروب‌ خوار همنشینی‌ و سلام‌ و علیك‌ نكن‌

(بحار الانوار ، ج‌ 66 ، ص‌ 491)


64.  صدقه‌ بده‌ هرچند كم‌ باشد ، زیرا هر كار كوچكی‌ كه‌ صادقانه‌ برای‌ خدا انجام‌شود بزرگ‌ است‌

(وسائل‌ الشیعة‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 87)


65.  توبه‌ كار به‌ منزله‌ كسی‌ است‌ كه‌ گناهی‌ نكرده‌ است‌

(بحار الانوار ، ج‌ 6 ، ص‌ 21)


66.  بهترین‌ مال‌ آن‌ است‌ كه‌ صرف‌ حفظ آبرو شود

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 352)


67.  بهترین‌ تعقل‌ خودشناسی‌ است‌

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 352)


68.  راستی‌ امامت‌ زمام‌ دین‌ و نظام‌ مسلمین‌ و صلاح‌ دنیا و عزت‌ مؤمنان‌ است‌ ،امام‌ بنیاد اسلام‌ نامی‌ ( افزون‌ شو ) و فرع‌ برازنده‌ آن‌ است‌ ، بوسیله‌ امام‌ نماز و زكات‌ و روزه‌ و حج‌ و جهاد درست‌ می‌شوند و خراج‌ و صدقات‌ فراوان‌ می‌گردند و حدود و احكام‌ اجراء می‌شوند و مرز و نواحی‌ محفوظ‌ می‌ماند

(تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 462)


69.  به‌ خدا خوش‌ گمان‌ باشید ، زیرا خدای‌ عزوجل‌ می‌فرماید : من‌ نزد گمان‌ بنده‌ مؤمن‌ خویشم‌ ، اگر گمان‌ او خوب‌ است‌ ، رفتار من‌ خوب‌ و اگر بد است‌ ، رفتار من‌ هم‌ بد باشد

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 116)


70.  مرد عابد نباشد ، جز آن‌ كه‌ خویشتن‌ دار باشد ، و چون‌ مردی‌ كه‌ در بنی‌اسرائیل‌ خود را به‌ عبادت‌ وامی‌داشت‌ ، تا پیش‌ از آن‌ ده‌ سال‌ خاموشی‌ نمی‌گزید ، عابد محسوب‌ نمی‌شد

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 172)


71.  تواضع‌ این‌ است‌ كه‌ به‌ مردم‌ دهی‌ آنچه‌ را می‌خواهی‌ به‌ تو دهند

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 189)


72.  عیسی‌ بن‌ مریم‌ صلوات‌ الله‌ علیه‌ به‌ حواریین‌ گفت‌ : ای‌ بنی‌ اسرائیل‌ ! برآنچه‌ از دنیا از دست‌ شما رفت‌ افسوس‌ مخورید ، چنانكه‌ اهل‌ دنیا چون‌ به‌ دنیای‌ خود رسند ، بر دین‌ از دست‌ داده‌ خود افسوس‌ نخورند

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 205)


73.  كسی‌ كه‌ جز به‌ روزی‌ زیاد قناعت‌ نكند ، جز عمل‌ بسیار بسش‌ نباشد ، و هركه‌روزی‌ اندك‌ كفایتش‌ كند ، عمل‌ كند هم‌ كافیش‌ باشد

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 207)


74.  گاهی‌ ، مردی‌ كه‌ سه‌ سال‌ از عمرش‌ باقی‌ مانده‌ صله‌ رحم‌ می‌كند و خدا عمرش‌را 30 سال‌ قرار می‌دهد و خدا هرچه‌ خواهد می‌كند

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 221)


75.  معمر بن‌ خلاد گوید : به‌ امام‌ رضا ( ع‌ ) عرض‌ كردم‌ : هرگاه‌ پدر و مادرم‌مذهب‌ حق‌ را نشناسند دعایشان‌ كنم‌ ؟ فرمود : برای‌ آنها دعا كن‌ و از جانب‌ آنها صدقه‌ بده‌ ، و اگر زنده‌ باشند و مذهب‌ حق‌ را نشناسند با آنها مدارا كن‌ ، زیرا رسول‌ خدا ( ص‌ ) فرمود : خدا مرا به‌ رحمت‌ فرستاده‌ نه‌ به‌ بی‌مهری‌ و نافرمانی‌

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 232)


76.  هركس‌ به‌ مؤمنی‌ گشایشی‌ دهد ، خدا روز قیامت‌ دلش‌ را گشایش‌ دهد . .

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 286)


77.  خدای‌ عزوجل‌ به‌ یكی‌ از پیغمبران‌ وحی‌ فرمود كه‌ : هرگاه‌ اطاعت‌ شوم‌ راضی‌گردم‌ و چون‌ راضی‌ شوم‌ بركت‌ دهم‌ و بركت‌ من‌ بی‌پایان‌ است‌ ، هرگاه‌ نافرمانی‌ شوم‌ خشم‌ گیرم‌ و چون‌ خشم‌ گیرم‌ لعنت‌ كنم‌ و لعنت‌ من‌ تا هفت‌ پشت‌ برسد

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 377)


78.  هرگاه‌ مردم‌ به‌ گناهان‌ بی‌سابقه‌ روی‌ آورند به‌ بلاهای‌ بی‌سابقه‌ گرفتارمی‌شوند

(اصول‌ كافی‌ ، ج‌ 3 ، ص‌ 377)


79.  مردم‌ از كسی‌ كه‌ با صراحت‌ و صادقانه‌ با آنها رفتار كند خوششان‌ نمی‌آید

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 357)


80.  عده‌ای‌ به‌ دنبال‌ ثروت‌ هستند ولی‌ به‌ آن‌ نمی‌رسند و عده‌ای‌ به‌ آن‌ رسیده‌اند ولی‌ قرار نمی‌گیرند و بیشتر می‌طلبند

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 349)


81.  وقتی‌ آشكارا حرف‌ حق‌ می‌شنوید خشمگین‌ نشوید

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 347)


82.  حریصانه‌ به‌ دنبال‌ قضای‌ حاجت‌ حاجتمندان‌ باشید ، هیچ‌ عملی‌ بعد از واجبات‌بالاتر از شاد كردن‌ مسلمان‌ نیست‌

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 347)


83.  نادان‌ ، دوستانش‌ را به‌ زحمت‌ می‌اندازد

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 352)


84.  مسلمان‌ اگر شاد یا خشمگین‌ شود از مسیر حق‌ منحرف‌ نمی‌شود ، و اگر بر دشمن‌مسلط شود بیشتر از حقش‌ مطالبه‌ نمی‌كند

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 352)


85.  فقط دو گروه‌ راه‌ قناعت‌ پیش‌ می‌گیرند : عبادت‌ كنندگانی‌ كه‌ در پی‌ پاداش‌آخرتند یا بزرگ‌ منشانی‌ كه‌ تحمل‌ درخواست‌ از مردمان‌ پست‌ را ندارند

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 357)


86.  مرگ‌ ، آفت‌ آمال‌ و آرزوهاست‌ ، و لطف‌ و احسان‌ به‌ مردم‌ تا ابد برای‌انسان‌ باقی‌ می‌ماند

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 357)


87.  عاقل‌ ، احسان‌ به‌ مردم‌ را غنیمت‌ می‌شمارد ، و شخص‌ توانا باید فرصت‌ راغنیمت‌ شمارد و الا موقعیت‌ از دست‌ می‌رود

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 357)


88.  خسیس‌ بودن‌ آبروی‌ انسان‌ را از بین‌ می‌برد

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 357)


89.  قلب‌ انسان‌ حالت‌ خستگی‌ و نشاط دارد ، وقتی‌ در حال‌ نشاط است‌ مسائل‌ راخوب‌ می‌فهمد و وقتی‌ خسته‌ است‌ كند ذهن‌ می‌شود ، بنابراین‌ وقتی‌ نشاط دارد آنرا به‌ كار بگیرید و وقتی‌ خسته‌ است‌ آن‌ را به‌ حال‌ خود بگذارید

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 357)


90.  هر هدفی‌ را از راه‌ آن‌ تعقیب‌ كنید . هركس‌ اهدافش‌ را از راه‌ طبیعی‌تعقیب‌ كند به‌ لغزش‌ دچار نمی‌شود و بر فرض‌ كه‌ بلغزد چاره‌جویی‌ برایش‌ ممكن‌ است‌

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 356)


91.  بهترین‌ مال‌ آن‌ است‌ كه‌ خرج‌ آبرو و حیثیت‌ انسان‌ شود

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 355)


92.  خود را با كار مداوم‌ خسته‌ نكنید و برای‌ خود تفریح‌ و تنوع‌ قرار دهید ولی‌از كاری‌ كه‌ در آن‌ اسراف‌ باشد یا شما را در اجتماع‌ سبك‌ كند پرهیز كنید

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 346)

93.  تواضع‌ و فروتنی‌ مراتبی‌ دارد ، مرتبه‌ای‌ از آن‌ این‌ است‌ كه‌ انسان‌ موقعیت‌خود را بشناسد و بیش‌ از آنچه‌ شایستگی‌ آن‌ را دارد از كسی‌ متوقع‌ نباشد و با مردم‌ به‌ گونه‌ای‌ معاشرت‌ و رفتار نماید كه‌ دوست‌ دارد با او آنگونه‌ رفتار شود و اگر كسی‌ به‌ او بدی‌ نمود در مقابل‌ خوبی‌ كند ، خشم‌ خود را فرو خورد و گذشت‌ پیشه‌ كند و اهل‌ احسان‌ و نیكی‌ باشد

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 355)

94.  باید لطف‌ و احسان‌ قابل‌ اعتنا باشد . نباید چیز كم‌ ارزشی‌ را صدقه‌ دهیم‌ . ( در زمانی‌ كه‌ عموم‌ مردم‌ تمكن‌ نسبی‌ دارند نباید به‌ خرما دادن‌ بسنده‌ كرد . )

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 354)


95.  كسی‌ كه‌ محاسن‌ و امتیازات‌ زیادی‌ داشته‌ باشد مردم‌ از او تعریف‌ می‌كنند ،و به‌ تعریف‌ خود نیاز پیدا نمی‌كند

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 353)


96.  هركس‌ به‌ راهنمایی‌ تو اعتنایی‌ نكرد نگران‌ مباش‌ حوادث‌ روزگار او را ادب‌ خواهد كرد

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 353)


97.  كسی‌ كه‌ در پوشش‌ نصیحت‌ به‌ تو از دیگری‌ بدگویی‌ می‌كند ، به‌ عاقبت‌ بدی‌گرفتار خواهد شد

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 353)


98.  هیچ‌ چیزی‌ زیانبارتر از خودپسندی‌ نیست‌

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 348)


99.  برنامه‌ آموزش‌ دین‌ داشته‌ باشید در غیر این‌ صورت‌ بادیه‌ نشین‌ و نادان‌محسوب‌ می‌شوید

(بحار الانوار ، ج‌ 78 ، ص‌ 346)

100.  از فقر اندیشه‌ مكن‌ كه‌ خسیس‌ خواهی‌ شد ، و در فكر عمر دراز مباش‌ كه‌ باعث‌ حرص‌ به‌ مادیات‌ است‌ .

 

تعداد مشاهده (608)       نظرات (1)

نظرات کاربران درباره مقاله "100 سخن گرانبها از ثامن الائمّه (علیهم السلام)"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید