معرفی واحد پژوهشی  
 

امروزه علوم و فنون بیش از هر زمان دیگر در زندگی به کمک انسان آمده و کارها را بهتر، دقیق تر و آسان­تر انجام میدهند. پیرو سند چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی فعالیت­های پژوهشی و پژوهش محور شدن آموزش بخشی از اهداف نظام آموزش و پرورش می­باشد. بر همین مبنا در برنامه استراتژیک دبیرستان معلم نیز پژوهش از اهداف اصلی به شمار می ­آید. 

          به دلیل اجرای پروژه­ها و انجام کارهای عملی، دانش­آموزان علاوه بر فراگیری تئوری مطالب علمی به مهارت­ها و نتایج بیشتر و مفیدتری دست پیدا می­کنند. در ذیل به بخشی از این دستاوردها که هدف دبیرستان در انجام پروژه­های تحقیق و پژوهش نیز می­باشد، به اختصار اشاره می­نماییم :

  1. فراگیری انجام کار گروهی و مهارت­های تقسیم کار و مسئولیت، و همچنین حمایت از همکاران و اعضاء دیگر گروه
  2. ایجاد جذبه برای فراگیری علوم با انجام عملی کارها
  3. مواجه شدن با فضایی مشابه دنیای واقعی و کاربردی علوم و فنون مختلف که در کلاس­های تئوریک میسر نمیگردد.
  4. قرار گرفتن دانش­آموزان در مسیر کار و کار­آفرینی
  5. ایجاد حس اعتماد به نفس و در عین حال جلوگیری از اعتماد به نفس کاذب و غرور نابه ­جا
  6. آشنایی عملی با رشته­های مختلف تحصیلی که به انتخاب رشته دانشگاهی کمک فراوانی می­نماید.
  7. کسب مهارت ارائه مطالب که در تمام مراحل تحصیلی و شغلی تاثیر فراوانی بر موفقیت فرد دارد.

          علاوه بر آنچه دانش­آموزان با انجام فعالیت­های پژوهشی به صورت درونی به آن دست پیدا می­کنند، حضور در جشنواره­ ها و مسابقات مختلف، و کسب موفقیت و عناوین در این جشنواره ­ها به صورت بیرونی هم برای دانش­ آموزان آورده­ هایی خواهد داشت.

  1. یکی از مهمترین و معتبرترین جشنواره­ های پژوهش دانش ­آموزی جشنواره جوان خوارزمی است که هر ساله در سه مرحله منطقه­ای، استانی و کشوری برگزار می­گردد. پژوهشگرانی که در مرحله کشوری موفق به کسب عنوان و تندیس جشنواره گردند علاوه بر کسب هویت و پر رنگ­تر شدن کارنامه فردی از مزایا و امکاناتی نیز برخوردار می­گردند که مهمترین آنها عبارتند از:
    1. تسهیلات ورود به دانشگاه­ها
    2. عضویت در بنیاد ملی نخبگان
    3. معافیت از خدمت وظیفه عمومی

بدیهی است افرادی که به عضویت بنیاد ملی نخبگان در­می­ آیند علاوه بر استفاده از امکانات بنیاد همواره به عنوان فردی نخبه در جامعه از جایگاه رفیعی برخوردار خواهند بود.

  1. دیگر جشنواره­های پژوهشی که به صورت تخصصی و یا عمومی برگزار می­گردند نیز در صورت موفقیت به شرکتکنندگان ارزش و اعتبار علمی می­بخشند.
  2. شرکت در جشنواره ­های بین­المللی و کسب نتایج در آنها نیز موجب سهولت برای ادامه تحصیل در دانشگاه­های معتبر داخلی و خارجی برای دانش­آموزان می­گردند.
  3. برخی از مسابقات در گروه ­هایی نظیر رباتیک، هوافضا، سازه­های ماکارونی  و ... نیز هر ساله برگزار می­گردند که علاوه بر تقویت روحیه کار گروهی و دست­ورزی ، هر یک به فراگیری علمی دانش ­­آموزان کمک می­نمایند.

           واحد پژوهش دبیرستان معلم با امید دستیابی به اهداف ذکر  شده و مدد گرفتن از الطاف الهی فعالیت های پژوهشی دانش ­آموزان را پیگیری و هدایت می­ نماید.

 

ضمنا" برای دریافت فایل مطالب بالا می توانید اینجا کلیک نمایید.

 

     
 
قابل توجه بازديد كننده گان گرامی  
ايميل دبيرستان
ضمن عرض تشكر از شما كاربر گرامی، تقاضا می شود در صورت بروز اختلال از سوی شركت ارائه دهنده خدمات، نسبت به ارسال سوالات مشاوره ای خود، از طريق پست الكترونيكی زير اقدام نماييد.

highmoallem@yahoo.com

با تشكر
واحد راهنمايی و مشاوره دبيرستان